Wanneer welke massage?

Preactiviteitsmassage:
Deze sportmassage gaat aan de sportbeoefening vooraf.
De massage is bedoeld om een goede doorbloeding te verkrijgen van de spieren. De spieren worden voorbereid op de komende inspanning. Deze massage mag niet de warming-up vervangen maar kan wel vooraf gaan aan de warming-up. De kans op blessures wordt erdoor verminderd en het heeft een preventieve werking. Een preactiviteitsmassage kan stimulerend zijn maar ook sederend (ontspannend). Een sporter kan namelijk ook erg gespannen zijn voor een wedstrijd.

Stimulerende preactiviteitsmassage:

Deze massage wordt ongeveer 30 minuten voor aanvang warming-up/wedstrijd gegeven. Vooral de gedeelten van het lichaam die het meest belast worden tijdens de sportactiviteit.

Sederende preactiviteitsmassage:
Dit zijn dezelfde handelingen als bij een stimulerende massage alleen alles wordt in een rustiger tempo uitgevoerd.

Interactiviteitsmassage:
Deze wordt in de pauze van een wedstrijd of training gegeven. Het doel is om plaatselijke vermoeidheid te bestrijden en om bijvoorbeeld kramp te voorkomen. Deze massage wordt in de regel rustig gegeven. Het accent ligt meer op ontspanning.

Postactiviteitsmassage:
Deze massage wordt na een wedstrijd of training gegeven met als doel zo snel mogelijk de afvalstoffen af te voeren om bijvoorbeeld spierpijn te voorkomen. Deze massage wordt rustig uitgevoerd op de belastte lichaamsdelen.

Passiviteitsmassage:
Een passiviteitsmassage wordt gegeven als er (tijdelijk) niet aan sport wordt gedaan of als er een lange tijd tussen de inspanningen ontstaan is. Dit kan bijvoorbeeld voor sporters gelden die uitgeschakeld zijn door een blessure.
Ook voor mensen die af en toe sporten, een verkeerde werkhouding hebben of een stressvolle periode doormaken, is dit een goede manier om het lichaam weer in goede conditie te krijgen of te houden.
De massage wordt rustig uitgevoerd en is bedoeld ter instandhouding of ter bevordering van de algehele conditie.